HUSK - Denne uken er det Utstyrskvelder, 23-27 september 2024 - Innkjøp av Fekteutstyr og utstyrsveiledning
Postet av Oslo Fekteklub den 23. Sep 2024
Til alle aktive og foresatte Oslo Fekteklub (OF)
Vi i OF ønsker at alle som vil fekte, skal ha muligheten til det i vår klubb – uten at det skal koste for mye. Vi forsøker derfor å ha utstyr til alle nybegynnere slik at de får testet ut idretten før de går til anskaffelse av eget utstyr.
Når den enkelte derimot velger å fortsette med fekting, er det fordelaktig med eget utstyr – men også slik at klubbens eget kan bli brukt av andre nybegynnere.
Utstyr til fekting består i basis av:
- Kårde (eller annet våpen, men i OF bruker vi kun kårde)
- Maske - Drakt (overdel)
- Vest (plastron - brystbeskyttelse)
- Bukse
- Hanske
- Ledning
- Strømper
- Sko
- For gutter er det også krav om susp
Det går helt fint å bruke brukt tøy, og i OF forsøker vi å stimulere til kjøp&salg av brukt utstyr, særlig i barnestørrelsene. Dette organiserer vi gjennom en facebook-side – (lenke).
Utstyret deles gjerne i to kvalitetsgrupper knyttet til sikkerhetsnivå; utstyr som kreves til konkurranse på høyere og internasjonalt nivå (merket FIE og / eller tallet 800), og utstyr til trening / lokale stevner (merket 350N).
Utstyr kommer til kvinner – menn – barn /junior.
OF ønsker å bidra til at vi gjør sporten så rimelig som mulig for alle. Derfor handler vi gjerne inn i felles kjøp to ganger i året, slik at vi både kan få noen fordelaktige priser samt sparer mest mulig på forsendelseskostnader.
Vi organiserer dette i 2024 / 2025 ved å gjennomføre utstyrspresentasjon og veileledning om nødvendig utstyr en gang i høstsemesteret, og en gang i vårsemesteret. På disse arrangementene får du som aktiv eller foresatt kunnskap om produkter, priser og bruk.
Utstyrsmøte høsten 2024
I uke 39 (23.- 27.september) holder vi utstyrsmøter i tilknytning til treningene.
- Mandag 23. og torsdag 26. – Barn og eldre junior.
- Tirsdag 24.september og torsdag 26 september : Barn / junior og senior
- Fredag 27.september: Felles
Alle dager kl 18-20.30 Klubben stiller med seniorer som er utstyrskyndige og styrerepresentanter som skal gjennomføre innkjøpene. Vi bruker tribuneplassen på Kuben.
Hva behøver du å tenke på i forkant?
1) Størrelser!
2) Nivå på utstyr
3) Navn til trykk på drakt
4) Hva har du funnet av brukt utstyr allerede?
Om størrelser: Betegnelsene er kjent (barn 128 – 170, kvinner 34-50, menn 44-60). Men det er flere variasjoner med hhv. mindre størrelser og store størrelser.)
Dette er det fint om du har målt i forkant av utstyrsmøtet:- Din høyde
- Antall cm rundt brystet
- Antall cm rundt livet
- Antall cm rundt hoftene
- Antall cm rundt håndens fire fingre (lillefinger til pekefinger – uten tommel!) – og målt helt rundt
Om bestilling og betaling:
Klubben vil dekke forsendelseskostnadene og administrasjon, men selve utstyrskjøpet må fekteren dekke. Dette beløper seg fort til flere tusen kroner, og derfor kan ikke klubben ta risikoen med å ikke få innbetalt det den enkelte bestiller. Derfor må vi be om at fekteren betaler inn 50 % av fakturabeløpet ved bestilling slik at bestillingen forplikter. Det resterende beløp betales ved utlevering. (PS: da vi må handle i enten Euro eller britiske pund, blir det en valutajustering mellom bestillingstidspunktet til oppgjørstidspunktet – men som vi alltid håper blir minst mulig!)
Utstyrsmøte vinter 2025
Vi holder også et utstyrsmøte i februar 2025, men da bare to dager. Dette er for nye fektere og evt. supplement for dagens fektere. Dette møtet blir mest sannsynlig bare to dager, og vil avhenge litt av interessen fra klubbens medlemmer.
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.